Pełna wersja |
Łańcuccy policjanci przestrzegają przed oszustami, którzy podszywają się pod znajomych, czy członków rodziny na portalach społecznościowych. Za pomocą przejętych kont lub komunikatorów internetowych rozsyłają do znajomych prośby o opłacenie jakiegoś zamówienia, czy też pożyczkę.
Mechanizm działania sprawców zazwyczaj jest podobny. Przestępca przejmuje czyjeś konto na portalu społecznościowym. Następnie podszywając się pod znajomego, czy członka rodziny informuje o potrzebie pilnej pożyczki lub opłaceniu rachunku. W tym celu oszust prosi o udostępnienie kodu Blik, dzięki któremu może dokonać wypłaty gotówki z bankomatu. Właściciel konta potwierdza transakcję w telefonie wierząc, że pomaga bliskiej mu osobie.
Pamiętajmy, że oszuści coraz częściej podejmują próby wyłudzenia pieniędzy poprzez przejmowanie kont w portalach społecznościowych. Włamując się na czyjeś konto, przestępcy mają wgląd do rozmów właściciela tego konta ze znajomymi lub rodziną. Prośby o pomoc kierują zwykle do tych, z którymi rozmawia on najczęściej i utrzymuje dobry kontakt. Jednak niekoniecznie jest to regułą, czasem przestępcy wysyłają wiadomości na "chybił-trafił". Oszust, wysyłając kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt wiadomości często znajduje jednego znajomego, lub członka rodziny, który zgadza się podać kod BLIK. Wtedy przestępca otrzymuje pieniądze z bankomatu. Zazwyczaj są to kwoty rzędu kilkuset złotych.
Policjanci apelują do posiadaczy kont internetowych o weryfikowanie otrzymywanych wiadomości zawierających prośbę o udostępnię kodu. Przed dokonaniem transakcji zadzwońmy i upewnijmy się, czy faktycznie to nasz znajomy lub członek rodziny potrzebuje pieniędzy.