Pełna wersja |
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku dotarło ponad sto sygnałów od konsumentów, dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. O nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD System. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.
Choć pierwsze 60 lub 90 minut parkowania (w zależności od lokalizacji parkingu) dla klientów sklepu jest bezpłatne, aby z tego skorzystać, trzeba pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu w dobrze widocznym miejscu. Jeśli klient sklepu tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 150 zł albo 90 zł.
Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co konsumenci nie wiedzą, że należy pobrać bilet. Często zdarza się też, że konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu - na przykład zabierają go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu. Firma jest nieugięta również w sytuacjach, gdy konsument zostawił bilet w samochodzie, ale ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa parkingu wystawia wezwanie do zapłaty.
- Konsument nie może być wprowadzany w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Prezes Urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do wszczęcia postępowania właściwego. Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Nie wykluczamy kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach.
Konsumencie, jeśli parkujesz przed sklepem, innym obiektem lub na terenie prywatnym, zwracaj uwagę na regulaminy i tablice informacyjne. Jeśli dostałeś wezwanie do zapłaty i odrzucono twoją reklamację, szukaj bezpłatnej pomocy u rzecznika konsumentów. Wejdź na https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php, a dowiesz się, gdzie w twoim mieście znajdziesz bezpłatną pomoc prawną.
O parkingu w Łańcucie pisaliśmy ostatnio w artykułach: Pojawia się i znika i Nakaz zapłaty 90 zł za kilkuminutowy postój
BabaJaga | Oceniano 14 razy +12
Jest na to jedna metoda, o wiele skuteczniejsza niż działania UOKiK: Nie parkować i nie robić zakupów w takich sklepach.
Rada: Nie wysyłać żadnych reklamacji. Wysyłając takiej firmie swoje dane sami prosimy się o problemy, bo przyznajemy się, że tam byliśmy i jeszcze przedstawiany się z imienia i nazwiska wraz z adresem, więc mogą spokojnie wystawić i wysłać nam wezwanie do zapłaty i skierować sprawę do sądu. Mając sam numer rejestracyjny samochodu nie mają szans legalnie ustalić kto jest właścicielem samochodu i problem sam się rozwiązuje. |
pożyjemy zobaczymy | Oceniano 10 razy +6
Nie raz byłem świadkiem, jak pewna nadgorliwa osoba tylko czatowała na kogoś (zgaduję, że osobę wyglądającą na taką, która bez awanturowania weźmie mandat) kto odejdzie od auta i w 30 sekund nie wróci z pobranym biletem. Niestety tak to wcześniej wyglądało i było bardzo krzywdzące dla osób, które zwyczajnie przyjechały na zakupy. Od dłuższego czasu zrezygnowałem z większości zakupów w biedronce, więc nie wiem, jak teraz sytuacja wygląda, ale patrząc przez pryzmat poprzednich działań obsługi parkingu wcale się nie dziwię skargom do UOK'u.
|
ania1111 | Oceniano 13 razy -5
za darmo parking, ciężko pobrać darmowy bilet lub niektórzy nie potrafią 2 razy kliknąć
|
BabaJaga | Oceniano 14 razy +12
Jest na to jedna metoda, o wiele skuteczniejsza niż działania UOKiK: Nie parkować i nie robić zakupów w takich sklepach.
Rada: Nie wysyłać żadnych reklamacji. Wysyłając takiej firmie swoje dane sami prosimy się o problemy, bo przyznajemy się, że tam byliśmy i jeszcze przedstawiany się z imienia i nazwiska wraz z adresem, więc mogą spokojnie wystawić i wysłać nam wezwanie do zapłaty i skierować sprawę do sądu. Mając sam numer rejestracyjny samochodu nie mają szans legalnie ustalić kto jest właścicielem samochodu i problem sam się rozwiązuje. |
SynBiskupa | Oceniano 28 razy -6
Gdyby nawet ludziom wyryć na czole regulamin parkingu to i tak by go nie czytali.
|