Pełna wersja |
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za stan dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, techniczne przygotowania do zimy rozpoczyna latem każdego roku. Podczas objazdu tras oceniany jest stan techniczny nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających. W razie potrzeb dokonywane są potrzebne naprawy i remonty.
Do akcji zimowego utrzymania rzeszowski oddział ma do dyspozycji 198 sztuk jednostek sprzętowych (solarki przystosowane do posypywania solą zwilżoną wyposażone w pługi - 102 szt., pługi lemieszowe - 36 szt., dodatkowo Unimogi, rozsypywarki wyposażone w pługi, odśnieżarki wirnikowe, równiarki i ładowarki) oraz ponad 60 tys. ton materiałów do likwidacji gołoledzi.
W województwie podkarpackim drogi krajowe utrzymywane są w 3 standardach: I, II i III. I to autostrada A4, droga ekspresowa S19 oraz DK4. Drugi standard odśnieżania obowiązuje na większości dróg województwa podkarpackiego są to drogi krajowe 9, 19, 28, 73, 77 i 84. W I standardzie utrzymywanych jest ok. 286 km (33 %), w II 471 km (56 %), a w III 87 km (11 %).
Na 112 kilometrach na odcinkach o dużym pochyleniu podłużnym, w okresie zimowym, na zaśnieżonej nawierzchni obowiązuje nakaz jazdy samochodów ciężarowych w łańcuchach przeciwpoślizgowych wprowadzony znakami C-18.
Autostrada A4, droga ekspresowa S19 oraz odcinki dróg krajowych nr 97, 4, 9, 19, 28 i 73 (528 km) utrzymywane są w systemie - utrzymaj standard - przez zewnętrzne firmy.